Szanowni Państwo,
przypominamy, że ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych dokonała ingerencji w tzw. materią statutową gminy. Przepisy nowelizacji z jednej strony przekazują nowe sprawy do regulacji w statucie, z drugiej strony wprowadzają nowe wytyczne dotyczące treści tej uchwały. Oznacza to, że gminy mają prawny obowiązek nowelizacji statutu i doprowadzenia jego brzemienia do stanu zgodności z ustawą o samorządzie gminnym.
Gminy powinny były to zrobić wraz z początkiem nowej kadencji, a więc kilka miesięcy temu. Dodajmy, że realizacja tego obowiązku jest zabezpieczona środkami nadzoru organów administracji rządowej.
Nowelizując statut należy w szczególności pamiętać o następujących przepisach:
– art. 5a ust. 3-6 ustawy o samorządzie gminnym – dotyczącym budżetu obywatelskiego;
– art. 14 ust. 2-4 u.s.g. – dotyczącym imiennych wykazów głosowania radnych oraz głosowania imiennego;
– art. 18b ust. 3 u.s.g. – stanowiącym o konieczności uregulowania komisji skarg, petycji i wniosków;
– art. 20 ust. 6 u.s.g. – dotyczącym zgłaszania projektów uchwał przez kluby radnych;
– art. 23 ust. 3 u.s.g. – określającym minimalną liczbę radnych mogących utworzyć klub radnych;
– art. 24 ust. 2-7 u.s.g. – wyposażającym radnych w uprawnienia kontrolne, w tym do składania interpelacji i zapytań;
– art. 28aa u.s.g. – określającym mechanizm rozpatrywania raportu o stanie gminy i udzielania wójtowi wotum zaufania;
– art. 41a ust. 5 ustawy – przewidującym tzw. obywatelską inicjatywę uchwałodawczą.
Zakres i skala nowelizacji wynika oczywiście z konkretnej sytuacji polityczno-prawnej gminy i powinna zostać poprzedzona audytem. Nie ulega jednak wątpliwości, że każda gmina – choć w różnym zakresie – podlega obowiązkowi dostosowania statutu do wymagań ustawy.
W razie jakichkolwiek pytań czy wątpliwości, pozostajemy do kontaktu.