Wyświetl w innym języku:angielski
Specustawa mieszkaniowa a samodzielność planistyczna gminy. Dylematy prawników i urbanistów
redakcja: Jakub H. Szlachetko
Gdańsk 2019
Kliknij aby pobrać TUTAJ
Specustawie mieszkaniowej można stawiać najróżniejsze zarzuty. Nie jest to jednak głównym celem niniejszej książki. Autorzy wyszli bowiem z założenia, że na krytykę jest już za późno – że teraz wyzwaniem i rolą nauki prawa administracyjnego oraz środowisk eksperckich (zwłaszcza urbanistów i architektów) jest zidentyfikowanie największych problemów praktycznych związanych z wykładnią, stosowaniem i przestrzeganiem trefnej regulacji prawnej, a tych – dodajmy – jest całkiem sporo. Stąd też w poszczególnych artykułach pojawiają się kolejne problematyczne kwestie, które dla ograniczania negatywnego wpływu przedmiotowej ustawy i prawidłowego stosowania prawa będą rozwikływane, rozstrzygane i wyjaśniane.
Udział interesariuszy w kształtowaniu i prowadzeniu polityki rewitalizacyjnej
Jakub H. Szlachetko, Katarzyna Szlachetko
Gdańsk 2019
Kliknij aby pobrać TUTAJ
Celem niniejszej książki jest rekonstrukcja i analiza aspektów prawnych zjawiska partycypacji społecznej w kształtowaniu i prowadzeniu polityki rewitalizacyjnej. Osiągnięcie tego celu wymagało przede wszystkim dokonania wykładni przepisów ustawy o rewitalizacji, a także innych aktów rangi ustawowej (w szczególności ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym), a ponadto uchwał rad gmin, pełniących funkcję wykonawczą wobec ustawy i regulujących formy partycypacji społecznej na danym terenie. Owe uchwały ukazują m.in. to jak administracja publiczna spostrzega swoją rolę w kreowaniu lokalnego dyskursu i angażowaniu społeczności lokalnych w podejmowaniu rozstrzygnięć. W końcu analiza objęła również orzecznictwo sądów administracyjnych, jakże istotne w dziele rekonstrukcji obowiązującego prawa.
Ustawa o rewitalizacji. Komentarz TOM II
redakcja Jakub H. Szlachetko, Katarzyna Szlachetko
Gdańsk 2018
Kliknij aby pobrać TUTAJ
Rewitalizacja obszarów zdegradowanych w świetle przepisów ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji stanowi fakultatywne zadanie własne gminy. Oznacza to, że nie wszystkie gminy muszą czynić użytek z instrumentów prawnych i finansowych unormowanych we wskazanym akcie. Jednakże problemy związane z obszarami zdegradowanymi, stanowiące bariery rozwojowe dla gmin, skłaniają wspólnoty samorządowe do korzystania z dobrodziejstwa ustawy o rewitalizacji. I tym gminom, lokalnym społecznościom, organizacjom społecznym, ruchom miejskim, liderom i aktywistom dedykujemy niniejszą książkę. Wyrażamy nadzieję, że okaże się ona przydatnym źródłem wiedzy dotyczącym problematyki rewitalizacji.
Ustawa o rewitalizacji. Komentarz TOM I
redakcja: Jakub H. Szlachetko, Katarzyna Borówka
Gdańsk 2017
Kliknij aby pobrać TUTAJ
Rewitalizacja obszarów zdegradowanych w świetle przepisów ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji stanowi fakultatywne zadanie własne gminy. Oznacza to, że nie wszystkie gminy muszą czynić użytek z instrumentów prawnych i finansowych unormowanych we wskazanym akcie. Jednakże problemy związane z obszarami zdegradowanymi, stanowiące bariery rozwojowe dla gmin, skłaniają wspólnoty samorządowe do korzystania z dobrodziejstwa ustawy o rewitalizacji. I tym gminom, lokalnym społecznościom, organizacjom społecznym, ruchom miejskim, liderom i aktywistom dedykujemy niniejszą książkę. Wyrażamy nadzieję, że okaże się ona przydatnym źródłem wiedzy dotyczącym problematyki rewitalizacji.
Instytucjonalne formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego na obszarach metropolitalnych
redakcja: Jakub Szlachetko, Rafał Gajewski
Gdańsk 2016
Kliknij aby pobrać WERSJA PODSTAWOWA /WERSJA ROZSZERZONA
Autorzy niniejszej książki, podejmując rozważania w zakresie instytucjonalnych form współdziałania jednostek samorządu terytorialnego na obszarach metropolitalnych, odnoszą się w szczególności do dwóch grup przenikających się problemów: wyznaczania granic obszarów metropolitalnych na użytek realizacji zadań administracji publicznej oraz prawnej regulacji form organizacyjnych umożliwiających współpracę wielu podmiotów administracji publicznej w procesie realizacji powierzonych im zadań. Książka opiera się więc na dwóch filarach: urbanistyczno-geograficznym oraz prawniczo-administracyjnym.
Zagadnienie Think Tanków w ujęciu interdyscyplinarnym
redakcja: dr hab. Tomasz Bąkowski, prof. UG, mgr Jakub H. Szlachetko
Gdańsk 2012
Kliknij aby pobrać TUTAJ
Realizacja zadań publicznych przez organy władzy, a w szczególności przez organy administracji publicznej – w coraz większym stopniu – wymaga wiedzy i umiejętności eksperckich. Są one niezbędne w różnych fazach realizacji tych zadań, zarówno w planowaniu, wykonywaniu i kontrolowaniu. Udział pojedynczego eksperta stał się jednak niewystarczający. Stąd też środowiska naukowe i organizacje pozarządowe, chcąc wspomagać organy władzy w realizacji zadań publicznych, tworzą tzw. think tanki.